O czym powinien pamiętać każdy biegacz?

Bieganie staje się w naszym kraju coraz popularniejszą formą aktywności fizycznej. Świadczą o tym chociażby rosnąca liczba eventów związanych z tą dyscypliną sportową oraz liczba uczestników biorących w nich udział. Dzięki bieganiu możemy poprawić ogólna kondycję organizmu lub zrzucić kilka zbędnych kilogramów. W niniejszym tekście prezentujemy kilka dobrych nawyków biegacza, przekładających się na wyższą jakość treningu.

Rozgrzewka przed treningiem

Nasze mięśnie i stawy wymagają odpowiedniego przygotowania do intensywniejszego wysiłku. Brak rozgrzewki przed treningiem może doprowadzić cię nie tylko do zadyszki, ale również do wielu niebezpiecznych urazów i kontuzji. Przed rozpoczęciem treningu musisz rozgrzać całe swoje ciało, nawet jeśli biegasz tylko czysto rekreacyjnie i nie zamierzasz startować w maratonie czy innych imprezach dla biegaczy. Rozgrzewka przynosi wiele korzyści dla organizmu. Przede wszystkim podwyższa temperaturę ciała, co odczujemy w szczególności podczas sezonu jesienno-zimowego. Rozgrzanie mięśni i stawów zwiększa ich odporność oraz wytrzymałość na obciążenia, dzięki czemu możemy uniknąć bolesnych zakwasów następnego dnia. Każdy bieg najlepiej zacząć od kilku minut truchtu. Następnie dobrze jest wykonać kilka dynamicznych ćwiczeń gimnastycznych, takich jak pajacyki, przysiady czy skipy. Rozgrzewka przed bieganiem sprawi, że twój trening będzie bezpieczniejszy i przyjemniejszy.

Rozciąganie po treningu

Po zakończonym treningu nie powinniśmy zapominać o tak zwanym stretchingu, czyli rozciąganiu. Stretching pozwoli ci szybciej zregenerować zmęczone wysiłkiem mięśnie oraz zwiększy odporność nóg na urazy. Biegacze wykonujący rozciąganie muszą skupić się oczywiście na dolnej partii ciała, bowiem to właśnie ona jest poddawana największym obciążeniom w trakcie treningu. Warto jednak pamiętać, że bieganie angażuje również mięśnie brzucha oraz ramion.

Węglowodany w diecie

Każdy, kto chce prowadzić zdrowy tryb życia, musi sobie zdawać sprawę, że fundamentem sukcesu jest zdrowa i zbilansowana dieta. Wiele osób łączy aktywność fizyczną z drakońską dietą, aczkolwiek nie zawsze jest to odpowiednie rozwiązanie. Tak zwane diety eliminacyjne mogą skutkować zbyt małymi zasobami energii, byśmy w pełni zdrowi mogli kontynuować regularne treningi. Dla biegacza bardzo ważne jest utrzymywanie właściwego bilansu węglowodanowego, ze szczególnym uwzględnieniem dni treningowych. Węglowodany powinny być włączone do naszego jadłospisu zarówno w posiłkach przedtreningowych, jak i potreningowych. Przed biegiem możemy zjeść banana lub razowe pieczywo z niskosłodzonym dżemem. Węglowodany spożywane przed treningiem czuwają nad odpowiednią ilość energii, które jest niezbędna do poradzenia sobie z intensywnym wysiłkiem. Po treningu potrzebujemy węglowodanów, by w zregenerować zmęczony organizm i zapewnić sobie dobre samopoczucie.

Nawadnianie organizmu

Podczas każdego treningu tracimy dużą ilość wody, która ucieka z naszego organizmu w postaci potu. Dlatego musimy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu przez cały dzień. Dzień powinniśmy zaczynać od wypicia przynajmniej szklanki wody. Jeśli wybieramy się na trening lub po prostu wychodzimy na jakiś czas z domu, dobrze jest zaopatrzyć się w bidon z wodą albo napojem izotonicznym. Regularnie picie wody jest pomocne w pracy nad sylwetką i może mieć zbawienny wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Kontrola pulsu

Czy kiedykolwiek na treningu biegowym doświadczyłeś zadyszki lub kołatania serca? Takie niezbyt komfortowe dolegliwości świadczą o tym, że niewłaściwie dostosowaliśmy tempo biegu do wartości pulsu i naszych możliwości. Zdarza się to nie tylko początkującym miłośnikom biegania, ale również bardziej doświadczonym sportowcom, którzy w nieodpowiednim momencie chcą zwiększyć obciążenie treningu. By uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości warto skorzystać z nowoczesnych akcesoriów, które w ostatnich latach z powodzeniem wykorzystywane są przez biegaczy. Pulsometr pozwoli ci kontrolować wartość pulsu w czasie wysiłku fizycznego i uniknąć problemów z oddychaniem lub pracą serca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
24 ⁄ 12 =